Hur du skaffar ett invaliditetsintyg
Att olyckor händer det vet vi alla. Har det inte drabbat dig själv har det hänt någon närstående eller någon bekant. Problem kan uppstå från en stund till en annan och förhoppningsvis blir allt bra efter en tid. När en olyckshändelse medför en bestående skada blir saker och ting annorlunda.
Bestående men kan se väldigt olika ut. Vissa har den stora oturen att bli rullstolsburna eller behöva använda proteser. Andra kanske har mindre synliga skador men smärtor som kan vara problematiska. Återigen någon annan får inte tillbaka den tidigare funktionen i olika delar av kroppen.
Varför behöver man ett invaliditetsintyg?
Har man drabbats av en olycka som betyder att man fått bestående skador kan det få konsekvenser. Du kanske inte kan gå tillbaka till ditt gamla jobb eller får svårt att klara vardagen på olika sätt. Att leva med smärta eller med nedsatt funktion kan betyda dyrare levnadsomkostnader. Då kan du behöva nyttja din olycksfallsförsäkring.
När du anmält skada till ditt försäkringsbolag vill de förstås ha ett läkarutlåtande. På detta dokument kommer det att framgå vilket typ av skada du fått och hur den begränsar din vardag. Därefter kan försäkringsbolaget besluta om att betala ut ersättning till dig. Detta dokument kallas alltså invaliditetsintyg.
Hur går det till att skaffa ett invaliditetsintyg?
Ditt försäkringsbolag kommer att kontakta dig efter en tid, vanligen bortåt ett år. Du kan då boka tid hos en klinik som kan göra en bedömning av din skada. Besöket är kostnadsfritt för dig. På kliniken kommer du att bli undersökt av en läkare med specialkompetens på skador som din.
Med hjälp av medicinsk information, din berättelse och läkarens undersökning kommer ett invaliditetsintyg att skrivas. Detta skickas till försäkringsbolaget så att de kan ta ett beslut. Kommer de sedan fram till att du har rätt till ersättning kommer sådan att betalas ut.